ARTIKEL 1 - Definities:
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Consument: natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die een Overeenkomst aangaat met betrekking tot een Product
Ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NJU/VGZ een aanbod doet of een Overeenkomst sluit betreffende een Product; In dit geval het Wonder Atelier te Oss, Kvk nummer;
Overeenkomst: overeenstemming tussen de Ondernemer en de Consument inzake een Overeenkomst van koop/verkoop, opdracht en/of aanneming van werk;
Overeenkomst op afstand: een Overeenkomst die tot stand is gekomen via een door de Ondernemer georganiseerd systeem, waarbij uitsluitend gebruik is gemaakt van technieken voor communicatie op afstand;
Product: Kunst in epoxyhars, harskunstwerken , bloemen gedroogd en/of ingeleverd bij Het Wonder Atelier, bestelde vlinder, kevers en/of andere bestelde insecten, stolpen, ingeleverde persoonlijke items zoals overeengekomen en ondertekend door de consument.
ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod dat wordt gedaan en alle Overeenkomsten die worden gesloten tussen de Ondernemer en de Consument.
ARTIKEL 3 - Het aanbod
- Het aanbod van de Ondernemer wordt bij voorkeur schriftelijk of elektronisch uitgebracht en is – indien een termijn voor aanvaarding is gesteld – van kracht gedurende de daarbij aangegeven termijn.
- a. In het aanbod wordt in ieder geval opgenomen: de omschrijving van het Product met eventuele toebehoren;
b. de prijs van het Product met de aanduiding of de prijs een aanbetaling of een
volledige prijs is.
c. de leveringsdatum en of deze datum een vaste of vermoedelijke
leveringsdatum is.
ARTIKEL 4 - De prijs
- De prijs die de Consument moet betalen wordt vooraf overeengekomen, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen. Indien een niet-vaste prijs wordt overeengekomen geeft de Ondernemer zo nauwkeurig mogelijk aan van welke factoren de hoogte van de prijs af zal hangen.
- Als binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, maar nog vóór de aflevering, ten aanzien van een prijs die als vast is overeengekomen een wijziging optreedt, zal deze wijziging geen invloed hebben op de overeengekomen prijs. De Consument heeft recht op ontbinding van de Overeenkomst als ná drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, maar vóór de aflevering de prijs wordt verhoogd.
ARTIKEL 5 - De Overeenkomst
- De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van de Ondernemer .
- De aanvaarding van het aanbod door de Consument is slechts geldig indien dit binnen de gestelde termijn plaatsvindt. Zolang de ontvangst van een elektronische aanvaarding niet is bevestigd door de Ondernemer kan de Consument de overeenkomst ontbinden.
- De Overeenkomst dient bij voorkeur schriftelijk, dan wel elektronisch te worden vastgelegd. Van een schriftelijke Overeenkomst dient een afschrift aan de Consument te worden verstrekt. Het ontbreken van een schriftelijke of elektronisch vastgelegde Overeenkomst maakt deze Overeenkomst echter niet nietig.
- Wanneer de klant zijn of haar handtekening plaats onder het bestelformulier, is dit, zoals aangegeven, automatisch een akkoord met de algemene voorwaarden.
- Foto's van door de consument geleverde artikelen, alsmede, foto's van de door de ondernemer vervaardigde producten, mogen zowel door de consument, als door de ondernemer gedeeld worden. Tenzij vooraf duidelijk kenbaar gemaakt en ondertekend door beide partijen.
ARTIKEL 6 - De betaling
- 50% Aanbetaling vindt plaats binnen 1 maand na schriftelijke of online tot stand gekomen overeenkomst. De resterende betaling van 50% vindt plaats voor of bij de aflevering, tenzij anders is overeengekomen.
- Als betaling in termijnen is overeengekomen moet de Consument betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld.
3. Bij koop heeft de Ondernemer het recht de Consument tot vooruitbetaling van ten
hoogste 50% van de prijs te verplichten, alvorens overgegaan wordt tot productie en/of voorbereidingen daarvan.
4. Het eventuele noodzakelijke droogproces van ingeleverde bloemen, wordt zo spoedig
mogelijk gedaan. Mocht er van de koop afgezien worden ongeacht de reden, dan
heeft de consument geen recht op retour van de aanbetaling.
ARTIKEL 7 - De aflevering en de levertijd
- Aflevering vindt plaats door het Product in het bezit te stellen van de Consument.
- Onder levertijd wordt verstaan de in de Overeenkomst afgesproken termijn. Partijen kunnen een vaste of vermoedelijke levertijd overeenkomen.
- Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd krijgt de Ondernemer alsnog een bepaalde termijn om te leveren. Deze nieuwe levertijd bedraagt maximaal 50% van de vermoedelijke levertijd, tenzij de Consument in alle redelijkheid niet aan deze nieuwe levertijd gehouden kan worden of partijen (bij voorkeur schriftelijk) anders overeenkomen.
- Bij overmacht is het Wonder Atelier niet aansprakelijk te stellen voor een overschreden levertijd. Onder Overmacht vallen; ziekte, verwondingen, natuurrampen, brand, inbraak, overlijden 1e of 2e graad, verzorging van 1e of 2e graad familie, overheidsingrijpen, faillissement , verlies van het atelier.
- Het wonder Atelier kan niet aansprakelijk worden gesteld als de levertijd overschreden wordt doordat een product of grondstof voor de Ondernemer niet te koop is of tijdelijke vertraging heeft.
ARTIKEL 8 - Eigendomsvoorbehoud en –overdracht
De Ondernemer blijft eigenaar van het Product zolang de Consument niet volledig heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen, met inbegrip van hetgeen hij in verband met het tekortschieten in zijn verplichtingen verschuldigd mocht worden (conform artikel 12 lid 2 van deze algemene voorwaarden).
ARTIKEL 9 - Conformiteit
- De Ondernemer staat ervoor in dat het geleverde Product beantwoordt aan de Overeenkomst (conformiteit). De Ondernemer staat er bovendien voor in dat het Product die eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen. Epoxyhars is gevoelig voor beschadigingen en blootstelling aan warmte. Epoxyhars vervormd na blootstelling van temperaturen boven de 50 graden Celsius.
- De Ondernemer staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de Overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal. Epoxyhars heeft de eigenschap te oxideren na blootstelling aan warmte, ook geringe, dit proces zal de epoxyhars doen vergelen.
- Minimale afwijkingen t.a.v. ontwerp, monster en model kunnen de Ondernemer niet worden tegengeworpen. Tevens de zichtbare gietlijnen, luchtbellen en verkleuringen en/of vervormingen van de ingegoten producten.
ARTIKEL 10 - Garanties
- De Ondernemer staat niet in voor gebreken die na de aflevering van de Producten zijn ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid van de zijde van de Consument, of die het gevolg zijn van veranderingen die de Consument of derden aan het Product hebben aangebracht. Evenmin staat de Ondernemer in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van deze gebreken.
- De producten die het Wonder Atelier aanbiedt die zijn persoonlijk op maat ontworpen en gemaakt. Hierdoor is op basis van de wettelijke uitzondering het herroepingsrecht niet van toepassing de klant heeft niet het recht de overeenkomst met het Wonder Atelier te ontbinden of annuleren, mits dit wordt gedaan voor de aanbetaling. De kosten van eventueel reeds gedroogde bloemen, de verzendkosten of de ophaalkosten zijn voor rekening van de Consument.
- Bloemen zijn natuurproducten, daardoor is de uitkomst van het drogen daarvan en/of verwerken daarvan in een harsproduct niet te voorspellen en daardoor zijn de risico's daarvan voor de consument.
- Wanneer de bloemen na het professioneel drogen niet luchtdicht bewaard blijven, of niet achter museumglas uitgestald worden, zullen ze snel hun vorm en kleur verliezen. Dit risico is voor de consument.
ARTIKEL 11 - Niet-nakoming van de Overeenkomst
1. Als één van de partijen een verplichting uit de Overeenkomst niet nakomt mag de wederpartij de nakoming van de daartegenover staande verplichting opschorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
2.De Ondernemer heeft het recht van terughouding (recht van retentie), als de Consument tekort schiet in de voldoening van een opeisbare verplichting, tenzij de tekortkoming deze terughouding niet rechtvaardigt.
3. Als één van de partijen de Overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de Overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
ARTIKEL 12 - Niet-tijdige betaling en vestigen van zekerheid
- De Consument is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De Ondernemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de Consument de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen.
- Als na het verstrijken van de in de betalingsherinnering gestelde termijn nog steeds niet is betaald, is de Ondernemer gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum, evenals de redelijke incassokosten en de kosten van verzekering en opslag van het betreffende Product.
- De Consument die een Product aan de Ondernemer afgeeft ter uitvoering van een Overeenkomst vestigt daarmee een vuistpand op dit Product ten gunste van de Ondernemer ter meerdere zekerheid van betaling van al hetgeen hij aan de Ondernemer verschuldigd is of zal worden.
- Als de Consument een jaar na het verstrijken van de betalingsdatum niet volledig aan zijn betalingsverplichtingen inzake het onderhoud, ontwerp of vervaardiging van een Product aan de Ondernemer heeft voldaan, heeft de Ondernemer het recht de Overeenkomst op te zeggen en tot openbare verkoop van de verpande zaak over te gaan, tenzij de Consument binnen de voornoemde termijn een klacht heeft ingediend zoals omschreven in artikel 17. De Ondernemer zal de Consument,
a. indien en voor zover de adresgegevens van de Consument bekend zijn, tweemaal bij aangetekend schrijven (met tussenpozen van minstens drie maanden) of
b. indien en voor zover de adresgegevens van de Consument niet bekend zijn of wanneer het eerste aangetekende schrijven de Consument om welke reden dan ook niet heeft bereikt, via een publicatie op een sociaal platform van het Wonder Atelier en/of de website www.hetwonderatelier.nl , sommeren alsnog te betalen en aankondigen tot openbare verkoop van het product over te gaan wanneer hij in gebreke blijft, nadat de daarin genoemde termijn is verstreken.
De openbare verkoop mag worden vervangen door een onderhandse verkoop, indien de te verwachten kosten van openbare verkoop meer zullen bedragen dan de geschatte opbrengt van de Producten. Als de opbrengst van de verkoop van het verpande Product de vorderingen van de Ondernemer overstijgt wordt het overschot, indien mogelijk, aan de Consument ter hand gesteld.
ARTIKEL 13 - Aansprakelijkheid
- De Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade die het gevolg is van een tekortkoming die aan de Ondernemer is toe te rekenen of voor zijn risico komt, aan personen in zijn dienst, dan wel aan personen die door hem zijn aangesteld voor de uitvoering van de werkzaamheden die door de Consument zijn opgedragen.
- Het bedrag waarvoor de Ondernemer aansprakelijk is te houden door de Consument voor Producten die hij onder zich houdt, is gelimiteerd op € 100,- per Product of zoveel meer als de door de Ondernemer afgesloten aansprakelijkheidsverzekeringen dekt, behoudens gevallen waarin sprake is van opzet, grove schuld of de koop van een Product.
- De Ondernemer wijst de Consument op de beperkte aansprakelijkheid van de Ondernemer bij de productie van het bestede Product, tenzij het duidelijk is dat de waarde van het Product niet hoger is dan het maximale bedrag voor aansprakelijkheid. De Consument dient de Ondernemer zo volledig mogelijk te informeren rond de specificaties van het Product.
- De Ondernemer hoeft geen schade aan de Consument te vergoeden die het gevolg is van overmacht, zoals ondermeer schade als gevolg van een overval, inbraak, diefstal of brand en/of wanneer de inboedel- of kostbaarhedenverzekering van de Consument de schade dekt. Eventuele nadere uitkeringen van schadeverzekeringen aan de Ondernemer die zien op schade aan een Product van de Consument worden door de Ondernemer aan deze Consument uitbetaald.
5. Emotionele en/of immateriële schade komt nimmer voor vergoeding in aanmerking. De Consument is op de hoogte dat een harsgieting risico's met zich meebrengt. Het Wonder Atelier kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan de persoonlijke items die de Consument aflevert bij het Wonder Atelier.
De Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade die door een aan hem toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
ARTIKEL 14 - Aanvullende bepalingen bij ontwerp en vervaardiging
Indien sprake is van een Overeenkomst to ontwerp en vervaardiging van Producten geldt het volgende:
1. De Consument kan voor of bij het sluiten van de Overeenkomst opgave verlangen
van de richtprijs van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de
werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn richtlijnen, tenzij de Consument en de Ondernemer een vaste prijs en/of termijn zijn overeengekomen.
2.De Ondernemer draagt zorg voor het vastleggen van het telefoonnummer en de adresgegevens van de Consument.
3. De Ondernemer dient contact met de Consument op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken indien:
a. de richtprijs van een Product meer dan € 100 bedraagt en met meer dan
10% wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, of
b. de richtprijs van een Product niet meer dan € 100 bedraagt en met meer
dan € 20 wordt overschreden of dreigt te worden overschreden.
4. In dat voorkomend geval is de Consument, indien deze prijsverhoging binnen drie
maanden na het sluiten van de Overeenkomst plaatsvindt, gerechtigd de Overeenkomst te beëindigen onder schadeloosstelling van de Ondernemer voor de reeds door hem in redelijkheid verrichte werkzaamheden.
5.Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een aanbetaling factuur en een eind factuur afgegeven.
ARTIKEL 15 - Intellectuele eigendom
De door een Ondernemer vervaardigde of verstrekte ontwerpen, tekeningen, berekeningen, beschrijvingen, foto's, modellen en overige geleverde en daarvoor in aanmerking komende prestaties, blijven het intellectueel eigendom van de Ondernemer en/of de ontwerper. Verveelvoudiging of openbaarmaking van voornoemde goederen en/of Producten, zonder voorafgaande toestemming van de Ondernemer, is niet toegestaan.
Klachten en geschillen
ARTIKEL 16 - Klachten en bemiddelingsregeling
- Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven, schriftelijk worden ingediend bij de Ondernemer, tijdig nadat de Consument de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de Consument zijn rechten terzake verliest.
- Indien de klachtafhandeling door de Ondernemer niet heeft geleid tot een voor de Consument bevredigend resultaat, kan de Consument naar keuze zijn klacht vervolgens binnen 6 weken na het ontstaan van het geschil zijn geschil voorleggen aan de geschillencommissie (zie artikel 17). Indien de klacht is voorgelegd aan het Bemiddelingsbureau en ook de bemiddelingspoging niet heeft geleid tot een voor de Consument bevredigend resultaat, kan de Consument zijn geschil alsnog voorleggen aan de geschillencommissie binnen 6 weken nadat is gebleken dat de bemiddelingspoging niet tot een oplossing heeft geleid.
ARTIKEL 17 - Geschillenregeling
- Geschillen tussen Consument en Ondernemer over totstandkoming of de uitvoering van Overeenkomsten met betrekking tot door deze Ondernemer te leveren of geleverde diensten en/of Producten, kunnen zowel door de Consument als door de Ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl).
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend en vervolgens eventueel bij het bemiddelingsbureau heeft ingediend. Een geschil ontstaat indien de klacht van de consument niet naar tevredenheid door de ondernemer is opgelost.
3. Is geen gebruik gemaakt van bemiddeling, dient het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
4. Wanneer de Consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de Ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de Ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de Consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies Het reglement wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
5. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
Slotbepalingen
ARTIKEL 18 - Afwijking
Individuele afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de Ondernemer en de Consument worden vastgelegd.
ARTIKEL 19 - Overeenkomstige toepassing op niet-Consumenten
- Alle bepalingen zoals opgenomen in deze Algemene Voorwaarden zijn van overeenkomstige toepassing op natuurlijke en/of rechtspersonen die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf en met de Ondernemer een Overeenkomst sluiten betreffende een Product.
2. De bepalingen zoals opgenomen in deze Algemene Voorwaarden zijn niet van toepassing op zakelijke wederpartijen. Onder zakelijke wederpartij moet worden verstaan, een natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf en in die functie de Ondernemer bevoorraadt en/of
Producten levert en/of afneemt om door te verkopen en/of te leveren (business-to-business).